• De nieuwe BMW M5 heeft voor het eerste een hybride aandrijflijn.
  • Dat maakt hem de krachtigste, maar ook de zwaarste M5 ooit. De combinatie van benzine en stroom werkt beter dan je op het eerste gezicht zou verwachten.
  • Autoredacteur Dennis Wilman reed een week met de sportieve kolos en kwam erachter dat de M5 bijzonder onsportief kan zijn.
  • Lees ook: De Zeekr 7X is een elektrische SUV waarbij aan bijna alles is gedacht

AUTOTEST – Toen de BMW M5 afgelopen jaar werd aangekondigd als de eerste plug-in hybride met een exorbitant hoog gewicht, wisten BMW-fans niet waar ze het moesten zoeken. BMW had de beste auto uit het aanbod bij voorbaat al verpest. En ik moet zeggen dat ik ook mijn twijfels had.

Gewicht staat doorgaans toch echt lijnrecht tegenover rijplezier, maar na een week met de auto doorgebracht te hebben, ben ik om. De Duitse autofabrikant heeft keuzes gemaakt die goed te begrijpen zijn.

Vanzelfsprekend maakte ik nog grapjes over het gewicht van BMW M5 toen ik hem ophaalde. Al snel werd me echter duidelijk wat de designer van de auto, de Nederlander Adriaan van Hooijdonk, bedoelde toen hij me vertelde dat gewicht van een auto niet uitmaakt, als je er niets van merkt. En ik kan alleen maar zeggen dat het in dit geval ook zeker ondergeschikt is aan het totale plaatje wat BMW met de M5 neerzet.

Dat vraagt om enige uitleg, want de nieuwe M5 is in mijn ogen meer dan wat je er op het eerste gezicht van verwacht. Hij wordt van oudsher gezien als de wolf in schaapskleren, de luxe sedan die, als je het gaspedaal intrapt, verandert in een snelheidsmonster dat richting de supercars van deze wereld gaat. En dat is ook nu zeker weer het geval, want als je het gaspedaal intrapt en de 4,4 liter V8 tot leven brult, merk je dat je niet in een normale 5 Serie zit.

De BMW M5
De BMW M5
Dennis Wilman/Business Insider Nederland

De 727 pk die de V8 in samenwerking met de elektromotor produceert, maken van deze vierwieler een wapen. Een waar je al snel veel plezier mee kunt hebben, want niet alleen laat de V8 goed van zich horen, ook is de auto, mede dankzij zijn extra lage zwaartepunt en achterwielsturing, ongekend wendbaar.

Daarnaast is het onderstel zo aan te passen dat de auto perfect communiceert met wat er onder het zitvlak en dus onder de wielen gebeurt. Iets wat essentieel is op de momenten dat je, laten we zeggen, iets meer van de auto verwacht. Dit alles is maar goed ook, want dat is precies waar je voor betaalt als je niet voor een normale 5, maar voor de M5 kiest.

Want laten we eerlijk zijn, in het interieur van de M5 zie je amper dat je hier te maken hebt met de absolute top van de 5 Serie. Naast wat M-logo's en de twee rode M-knoppen op het stuur, lijkt het toch heel veel op een standaardmodel waarbij er heel wat opties zijn aangevinkt in de configurator. Hoewel die twee M-knoppen een absolute meerwaarde hebben, want je kunt er je precieze rij-modi onder instellen, leg je er waarschijnlijk geen 50.000 euro extra voor neer.

De BMW M5
De BMW M5
Dennis Wilman/Business Insider Nederland

De elektrische aandrijving van de BMW M5 brengt meer dan alleen extra vermogen

Het onderscheidende kenmerk van deze nieuwe editie is natuurlijk de elektrische aandrijving. Die maakt niet alleen dat deze M5 de krachtigste ooit is, maar geeft hem ook wat meer veelzijdigheid waar je wellicht niet bij stilstaat. De elektromotor en het daarbij horende accupakket zijn meer dan alleen extra gewicht dat de M5 van meer vermogen voorziet. Deze toevoeging verandert de hele ervaring met de auto, vooral in positieve zin.

De M5 krijgt dankzij zijn elektromotor een tweede gezicht. Iets dat ik enorm kon waarderen, want hoe raar het ook klinkt, ik heb deze aandrijving waarschijnlijk het meest gebruikt in mijn testweek. Dat komt niet doordat ik de V8 te dorstig of te luidruchtig vindt (bestaan er betere motorgeluiden dan de V8?), of dat ik een aversie heb tegen het verbranden van fossiele brandstoffen, maar omdat het Nederlandse verkeer pogingen om wat meer rijplezier te hebben keer op keer dwarsboomt.

Het maakt tegenwoordig niet meer uit hoe laat je de weg op gaat en waar je naartoe rijdt, het is altijd en overal druk. Dat maakt dat ik me kan irriteren aan het feit dat ik in een machtige M5 zit, terwijl de 21-jarige voor me het gaspedaal in haar eeuwenoude Peugeot 208 niet kan vinden, omdat ze met haar smartphone bezig is en daardoor slingerend en op steeds wisselende snelheden tussen de 72 km en 76 km per uur rijdt op een weg waar je 80 km mag.

Inhalen kan nergens meer, want flitspalen, trajectcontroles en dubbele doorgetrokken strepen zijn de norm. Juist dan is het toch wel heel prettig en rustgevend als je de slurpende en ronkende V8 uitzet en overschakelt op de stille elektrische aandrijving.

De BMW M5
De BMW M5
Dennis Wilman/Business Insider Nederland

Comfort met elektrisch rijden

Met andere woorden: je kunt deze pleziermachine omtoveren in een rustige rijgenoot. Het idee dat je met je peperdure sportwagen in dezelfde file staat als iemand in een brikkie, krijgt in deze BMW een heel andere betekenis. De M5 hoeft namelijk niet altijd een supercar te zijn waarin je elke millimeter file haat, maar kan ook een luxe auto zijn waarin het allemaal niet meer zoveel uitmaakt.

Zeker niet als je de hulpsystemen in de M5 ook nog eens activeert. Dan rijdt hij tot 140 km/u volledig elektrisch en kan hij automatisch afstand houden tot de voorganger terwijl hij zichzelf binnen de lijntjes houdt. Het enige wat jij hoeft te doen is de handjes aan het stuur te houden, maar dat is ook prettig, want die worden verwarmd door de stuurverwarming.

Hierbij helpt het ook dat de M5 het elektrische rijden in mijn geval, in koude omstandigheden van zo rond de 4 graden Celsius, ook meer dan prima volhoudt. Een volle lading brengt me zo'n 60 tot 70 kilometer ver. Hierbij komt het wel voor dat de V8 heel af en toe bijschakelt om hier en daar een kort steuntje in de rug te geven en de actieradius werkelijkheid te maken.

Het helpt ook dat het 18,4 kWh-accupakket bij bijna elk bezoekje aan een locatie, mits je met de M5 durft te stekkeren (het voelt toch vreemd om met een auto met zo'n dikke benzinemotor op een laadplaats te gaan staan), weer vrijwel vol zit. Laden met 11 kW kost van 0 naar 100 procent zo'n 2 uur, maar dat kwam ik in de praktijk niet vaak tegen. Met een uurtje laden en ik zat meestal alweer rond of boven de 90 procent.

Oh, snelladen is niet mogelijk. Al moet je je afvragen hoeveel het zou uitmaken, als dit wel te doen zou zijn. Het relatief kleine accupakket laat geen echt hoge laadsnelheid toe. Je zou alleen een korte snelheidspiek kunnen halen, voordat het laden weer langzamer gaat.

De BMW M5
De BMW M5
Dennis Wilman/Business Insider Nederland

De enige plug-in hybride die ik wel begrijp

In mijn optiek is de gemiddelde plug-in hybride een combinatie met alleen maar nadelen. Als je op de benzinemotor rijdt, ben je minder efficiënt bezig omdat je het gewicht van het accupakket en de elektromotor moet meezeulen, en andersom geldt dat ook.

Waarom ik deze nadelen dan wel van de M5 kan accepteren? Omdat deze auto niet een samengeraapt manusje-van-alles is, maar echt twee auto's in één. Een voor dagelijks gebruik en de ander voor het plezier (al sluiten beiden elkaar op geen enkel moment uit).

Deze M5 is niet zozeer een wolf in schaapskleren, het is een wolf én een schaap. Het is de sportwagen waarmee je de Lamborghini van je buurman belachelijk kunt maken, maar ook de auto waarmee je volledig uitstootloos de kinderen naar school kunt brengen of van en naar werkt kunt rijden.

De BMW M5
De BMW M5
Dennis Wilman/Business Insider Nederland

Wat de M5 echt naar een ander niveau tilt, is dat alles zo moeiteloos gaat. Zowel volledig elektrisch, als hybride is er meer dan voldoende vermogen om te kunnen doen wat je wil doen. Het valt hierbij op dat de V8-motor, als die nodig is, bijna naadloos bijspringt en de aandrijving overneemt. Iets wat bij andere hybrides nog wel eens een schokkerige gebeurtenis kan zijn. Het draagt bij aan het gevoel van luxe.

Als je dit idee doortrekt naar andere plug-in hybrides zoals - laten we er willekeurig een kiezen - de Mitsubishi Outlander, en deze voorziet van een 500 pk sterke V8, kan dit ineens ook een geweldige auto worden.

De M5 is in dit geval meer dan de som der delen. BMW toont met de M5 wederom dat het merk nog steeds heer en meester is op het gebied van het combineren van een racemonster en een luxewagen.

Het enige verschil met de huidige variant is dat hij nu aanzienlijk milieuvriendelijker is dan zijn voorgangers. Ik durf te betwijfelen of dit een punt is, dat een M5-koper overweegt voor het wel of niet aanschaffen van de auto. Maar het feit dat deze elektrische aandrijving de BMW M5 duizenden euro's goedkoper maakt, dan als hij zonder geleverd zou worden, helpt toch zeker wel mee.

LEES OOK: Topman Anne Brons van BMW Nederland: ‘Wat de economie doet, is veel belangrijker dan een procentje meer of minder bijtelling’